
Wimbledon - Serena Williams heeft hekel aan huidige antidopingregels: "Het is uitputtend"

Bijna vier jaar na haar laatste professionele tennistoernooi, de US Open in 2022, staat de 44-jarige Williams nu voor haar terugkeer. De 23-voudige grandslamwinnares moest daarvoor vanaf het najaar van 2025 dagelijks haar verblijfplaats doorgeven om op elk moment getest te kunnen worden op doping.
"Het is uitputtend", zei de voormalige nummer 1 van de wereld zondag, zes dagen nadat het International Tennis Integrity Agency (ITIA) de Tsjechische Marketa Vondrousova, ex-laureate van Wimbledon en voormalig nummer zes van de wereld, een schorsing van vier jaar oplegde. Zij weigerde in december een dopingtest af te leggen.
"Sinds 2022 hebben ze de regels veranderd, ik ken ze niet allemaal", zo gaf Williams toe. De Amerikaanse betreurt dat speelsters voortaan op elk moment van de dag getest kunnen worden. "Betekent dit dan dat ik mijn kinderen niet kan ophalen?", vroeg de moeder van twee dochters zich geïrriteerd af. "Dat is naar mijn mening niet professioneel. Ik heb er een hekel aan. Controle is noodzakelijk, maar er moet een manier zijn om dit allemaal wat leefbaarder te maken."
"Dit was een van de belangrijkste redenen waarom ik niet terug wilde keren op het circuit", benadrukte Williams. "Ik heb een druk leven: ik leid een bedrijf, reis de wereld rond en heb kinderen... Ik kan in zoveel verschillende steden terechtkomen", betoogde ze twee dagen voor haar partij tegen de Australische Maya Joint (WTA 53).
"Na mijn nederlaag in de derde ronde van de US Open in 2022 had ik nooit gedacht dat ik terug zou keren op het circuit", verklaarde Williams, die samen met haar zus Venus ook zal deelnemen aan het dubbelspel op Wimbledon.



